Denne forvaltningsrevisjonen belyste hvordan kommunen følger opp grunnskoleelever med bekymringsfullt skolefravær.
Kontrollutvalget ønsket en undersøkelse på dette området fordi mange ungdommer i Østre Toten ikke fullfører videregående skole. Elever som har høyt fravær i grunnskolen er særlig utsatt. Undersøkelsen fokuserer derfor på disse elevene.
Problemstillinger
- Er skolenes systemer for å registrere fravær egnet til å identifisere bekymringsfullt skolefravær?
- Har skolene systemer for å kartlegge og følge opp elever med bekymringsfullt skolefravær?
- Hvordan opplever foresatte til elever med bekymringsfullt skolefravær skolenes oppfølging?
Hovedfunn, konklusjoner og anbefalinger
- Skolene har et fraværssystem som kan være nyttig i arbeidet med å følge opp bekymringsfullt fravær, men mangler felles retningslinjer for hvordan føring av fravær skal gjøres. Det er ulik praksis for føring av fraværsårsaker, og feilregistreringer forekommer. Revisjonen anbefaler at kommunen vurderer å innføre rutiner for enhetlig fraværsføring.
- Kommunen får jevnlig detaljert fraværsdata fra skolene, men bruker ikke informasjonen. Revisjonen anbefaler kommunen å bruke statistikken for å få et helhetsbilde av fraværssituasjonen og identifisere fokusområder.
- Skolene har mye god praksis for å fange opp, kartlegge og følge opp elever med bekymringsfullt fravær, men rutinene er mangelfulle. Oppfølgingen eleven får vil avhenge av den enkelte lærers holdning og erfaring med problematikken. Elevoppfølging dokumenteres også på ulike måter og i varierende grad. Revisjonen anbefaler at kommunen utarbeider en veileder for håndteringen av elever med høyt skolefravær, samt vurderer om skolene dokumenterer elevoppfølgingen godt nok.
- Elever med langvarig fravær får ofte reduserte timeplaner. Undersøkelsene våre viser at det ikke alltid vurderes om disse elevene bør få helt eller delvis fritak fra opplæringsplikten i henhold til opplæringsloven § 2-1 fjerde ledd. Revisjonen anbefaler at kommunen sikrer at skolenes praksis følger regelverket.
- Foresatte opplever at skolene tar fravær alvorlig, men tilbakemeldingene varierer. De var blant annet opptatt av alternative undervisningsmetoder og fleksibilitet, samt betydningen av sosialfaglig støtte.
Rapporten kan du lese her.